معرفی وبلاگ
*****زندگي بافتن يك قاليست/ نه همان نقش و نگاري كه خودت مي خواهي/ نقشه را اوست كه تعيين كرده/ تو در اين بين فقط مي بافي/ نقشه را خوب نگاه كن نكند اخر كار/ قالي زندگيت را نخرد!!!!!!!***** ****با ارزوي اوقاتي خوش در نفس****
دسته
ايران زيبا
اختصاصي هاي من
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 421458
تعداد نوشته ها : 324
تعداد نظرات : 370
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

ارد مهمانی می شوید، به افراد حاضر نگاه می کنید و بلافاصله قلبتان شروع به زدن می کند. کف دستهایتان خیس عرق می شود، نمی توانید نفس بکشیدومطمئن هستیدآنچه رابرای گفتن آماده کرده اید، مسخره به نظر خواهد رسید و همه درباره شما بد فکر خواهند کرد.
خجالت کشیدن – ناراحت بودن در هر شرایط که با دیگران صحبت می کنید – از آنچه تصورش را می کنید عادی تر است. این حالت مثل ترس از اجتماع (phobia) نیست. ترس از اجتماع بسیار وسیع تر از خجالت کشیدن ساده است. در ترس از اجتماع، نسبت به تمام فعالیتهای اجتماعی ترس دائمی و زیاد وجود دارد. نتیجه ترس از اجتماع اضطراب شدید یا اجتناب از آن موقعیت است. می توانید با کمک گرفتن از دوستان هم خجالت و هم ترس از اجتماع را کاهش دهید.
دلیل خجالت کشیدن چیست؟ برخی از متخصصان معتقدند که یک زمینه ژنتیکی برای خجالت کشیدن وجود دارد. درست است که هر نوزادی با خلق و خویی ذاتی به دنیا می آید اما کودکان حساس تر بیشتر مستعد خجالت کشیدن هستند، اما در واقع هیچ گونه اطلاعات دقیقی وجود ندارد که نشان دهد این کودکان حتما‌‌ً خجالتی بار می آیند.
از طرفی، به نظر می رسد که تجارب زندگی می تواند خجالتی بودن را تحت تاثیر قرار دهد. علت این که افراد خجالتی اعتماد به نفس پایینی دارند، هم همین است. آنها تصور می کنند آنچه باید بگویند، ارزش گوش دادن ندارد. بنابراین می ترسند، که دیگران آنها را نپذیرند.
بیشتر افراد فکر می کنند که افراد خجالتی درون گرا هستند، اما در کمال تعجب بسیاری از افراد برون گرا هم خجالتی هستند. در حقیقت، بسیاری افراد سرشناس و حتی سیاستمداران هم خجالتی هستند. آنها در نقشی که تعیین می شود و تحت کنترل آنهاست، فوق العاده اند، اما زمانی که در موقعیتهای اجتماعی هستند، بی اختیار خجالت می کشند.
شما ممکن است درون گرا باشید، اما لزوماً خجالتی نیستید. چرا؟
افراد درون گرا ذاتاً صریح هستند، افراد خجالتی اغلب به اشتباه متکبر و مغرور فرض می شوند اما لزوماً اعتماد به نفس پایین ندارند.افراد درون گرا ممکن است در موقعیتهای اجتماعی، احساس بهتری داشته باشند اما افراد خجالتی در چنین مواقعی احساس ناراحتی می کنند.
چندین نکته مثبت در خجالتی بودن وجود دارد: افراد خجالتی تمایل دارند تا شنونده خوبی باشند.می خواهند تا دوستان نزدیکی داشته باشند و با آنها هم بسیار رو راست هستند.

چند نکته برای رفع خجالتی بودن :
1.فهرستی از همه ویژگیهای خوب خود تهیه کنید. این کار به شما کمک می کند تا با عوامل تضعیف کننده مبارزه کنید.
2.از قبل برنامه ریزی کنید. اگر قرار است وارد جمعی شوید، درباره نکته های قابل بحث فکر کنید، حتی متن گفتگو ها را بنویسید و تا زمان رفتن، آن را مرور کنید با این کار ، بیشتر احساس می کنید که می توانید از عهده حضور در آن موقعیت اجتماعی برآئید.
3.سعی کنید پاسخ دیگران را بدهید و نگاهتان با دیگران برخورد کند. لبخند بزنید. تعارف و احوال پرسی کنید. اگر سعی کنید با دیگران معاشرت کنید، آنها هم به شما احترام خواهند گذاشت. افراد خجالتی اغلب اشتباهاً متکبر و مغرور تلقی می شوند،زیرا احساس ناراحتی آنها سبب می شود، خود را از دیگران دور کنند. اگر خود را وادار کنید تا به دیگران پاسخ دهید، آنها هم به شما پاسخ
می دهند و عکس العمل مثبتی را که شما برای غلبه بر ترستان نیاز دارید، به شما خواهند داد.
4.صحبت کردن در جمع را یاد بگیرید. اگر از حرف زدن در اجتماع
می ترسید، خود را آموزش دهید یا در کلاسهای عمومی شرکت کنید؛ این کار، باعث می شود تا شما بر ترس خود غلبه کنید.
5.هرگز به فرزندتان نگویید: « خجالتی. اگر فرزند خجالتی دارید، هرگز در حضورش به کسی نگویید که خجالتی است. این کار اصلاً کمکی نمی کند.
6.دارو درمانی کنید: اگر نکات بالا به شما کمک نمی کند،با نظر پزشک از داروهای مناسب استفاده کنید.
7.درمان کنید. اگر خجالت، واقعاً شما را آزار می دهد، روان درمانی کنید زیرا یافتن علت احساس بی اهمیتی شما و منشاء آن به درمان این حالت کمک فراوانی می کند.

 

1389/8/10 20:57
X